SAHA Konuşmaları: Arazi Kolektif | Dolaşık Topografyalar
1 Mart 2025, Cumartesi
15:00 – 16:30
SAHA Studio | İMÇ No.5538
Söyleşi: Arazi Kolektif
Merve Gül Özokcu
Leyla Keskin
Pelin Tan
Moderatör:Sema Aslan
Arazi Kolektif'in (Merve Gül Özokcu, Leyla Keskin, Pelin Tan) Sema Aslan moderatörlüğünde 1 Mart Cumartesi günü saat 15:00'te SAHA Studio’da gerçekleştireceği konuşma akışkan ve koşulsuz bir çatışma bölgesinde araştırmanın nasıl mümkün olabileceği, insandan ötesi ekolojinin hakları, sosyo-mekânsal adalet alanında araştırma yöntemleri ve sanatsal araştırmalar arasındaki ilişkiye odaklanacak.
Arazi 2022 ve 2025 yıllarında SAHA Sürdürülebilirlik Fonu kapsamında desteklenmiştir
Arazi Hakkında
Arazi, 2016 yılından bu yana Türkiye’nin Güneydoğu bölgesine odaklanan farklı mekânsal ölçeklerde birlikte çalışan sanatçılardan ve araştırmacılardan oluşan bir kolektiftir. Sanatsal araştırma (artistic research) metodolojilerini temel alarak eleştirel mekan pratikleri içinden çalışan Arazi sanatçıları ve araştırmacıları; bir aracı (agency) olarak herhangi altyapı ölçeğinin nasıl işlediğini ve bölgeyi yeniden yapılandıran nasıl bir asemblaj (assemblage) oluşturduğunu sorguluyor. Arazi, kolektif araştırmayı dekolonizasyon (sömürgesizleştirme), destek (care) ve dayanışmanın bir bilgi üretimi biçimi olarak görülmektedir. Ekokırım, göç, direniş yapıları, dekolonizasyon ve müşterek miras gibi kavramlara odaklanan Arazi Kolektifi, çapraz-fenomenolojik saha araştırması ve sosyal angajmanlı sanat pratiği üzerinden hareket ederek spekülatif gerçekçi, kurmaca veya görsel-etnografi gibi farklı yöntem ve mecralarla üretim yapmaktadır. Arazi Kolektifi, peysajın, kent mekanının ve sınır bölgelerinin yeniden nasıl üretildiğine dair iktidar, istihraç (extraction), sömürge, tüketim ve mülksüzleştirme biçimlerini görünür kılarak söylemsel bir pratik üretmeyi amaçlamaktadır.
Merve Gül Özokcu araştırma odağı müşterekler ve eko-feminist anlatılardır olan mimar, araştırmacı ve aktivisttir. Herkes İçin Mimarlık ile yürüttüğü katılımcı projeler ve yaratıcı eylemler, politik temelli sorunlara toplumsal bir etki yaratmakta ve yerinde proaktif bir yaklaşım benimseyen müdahalelere öncelik vermektedir. Bilgi üretimini dekolonizasyon, bakım ve dayanışma olarak ele alan bir araştırma kolektifi olan Arazi Meclisi'nin bir parçasıdır. Mimarlık Eğitimi ve Pratiğinde Alternatif Süreçler ve Yerinde Yapma isimli teziyle yüksek lisans derecesini aldı. Anneannesi’nden başlayarak farklı coğrafyalardan kadınlarla beraber yürüttüğü katılımcı araştırması Kadın Anlatı Mekanları, IASPIS Studio ve İKSV Tasarım Dayanıklılığı Programı tarafından desteklenmiştir. The Art Institute of Chicago, V&A Müzesi, MAXXI, Chicago Mimarlık Bienali, Venedik Mimarlık Bienali, İstanbul Bienali, İstanbul Tasarım Bienali ve Ngbk Berlin'de sergilenen çeşitli çalışmalarda yer almıştır.
Leyla Keskin Mardin'de yaşayan ve çalışan bir sanatçıdır. Sanat pedagojisi, mekân, bellek ve ekolojik kimlik üzerine çalışmalar yapmaktadır. Hasankeyf ve Dicle nehri havzasında Ilısu barajına ve onun mülksüzleştirme sonuçlarına karşı; toprak ve nehir üzerindeki dayanışma pratiklerini belgelediği, Belgesel sinemada ekolojik yasın temsili: Hasankeyf örneği (2022) teziyle yüksek lisans derecesi almıştır. Alışılmışın dışında metodolojiler kullanarak bilgi üretmeyi, pratiklerini çoğaltmayı, arşivlemeyi ve paylaşım alanlarını geliştirmeyi amaçlıyor. Ekolojik yas üzerine yaptığı kısa filmi Şin Avusturya, Danimarka, İsveç ve Almanya’da gösterilmiştir. Arazi Assembly üyesi ve CADSR 2024 araştırmacısıdır. Katıldığı bazı sergiler ve atölyeler: Ecologies of Making Worlds (University of Applied Arts Vienna, 2024), Sediment (Rotor Contemporary Art, 2024), Den Tunna Skorpan (2024), Misi’nin Florası (Nazım Hikmet Kültür evi, 2023), Entangled Topographies (17. İstanbul Biennial, 2022), Reclaiming Climate Justice Summit (Systemic Justice Climate Justice, 2024) olarak sıralanabilir.
Pelin Tan eşikte barınma ve altyapıları, Dicle nehri fenomenolijileri ve yerellik kozmolojilerini araştırmaktadır. 2019’da Keith Haring Sanat ve Aktivizm ödülünü aldı. Doktora çalışmasını toplumsal angajmanlı sanat ve yerellik kavramı üzerine tamamladı. Batman Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim üyesidir. Beirut Orient Inst.Roemer Fellow, Lübnan. Gilgamesh: She Who Saw the Deep / Gilgamêş: Ewe ku kûrahî dît filmi CIVA Brüksel “pre-architecture” sergisinde sergileniyor (2024-25). Filistin Batı Şeria mekan üretimi üzerine Landscapes as Archive kısa filmi Ramallah Qattan Vakfında (2023)’de sergilendi. Katıldığı Sergiler: Istanbul Bienali (2007, 2015, 2021), Montreal Bienali (2013), Bergen Assembly (2013), Lisbon Architecture Triennial (2014), Istanbul Design Biennial (2021), Beijing Art Biennial (2023), Oslo Architecture Triennial (2016). Artık İşler kolektifi ve Arazi Assembly üyesidir. Urgent Pedagogies eş-kuratörü ve editörüdür (IASPIS). Kitapları: Forms of Non-belonging (e-flux books, Sternberg, MIT Press, 2025), Unconditional Hospitality (2025, dpr-barcelona).
Sema Aslan (d. Berlin, 1978) sosyoloji ve iletişim okudu, gazetecilik yaptı. Benim Kitaplarım / 35 İsim 35 Kütüphane (2009) isimli söyleşi kitabı Doğan Kitap’tan; Kozalak (2012), Dünyanın Kasım’a Görünüşü (2021) ve Geniş Arazide Bir Ben (2024) isimli romanları İletişim Yayınları’ndan çıktı. 2017’de yayımlanan Şehrin Göbeğini Bulamıyorum! (İletişim) adlı çocuk kitabı, uluslararası çocuk kütüphanesi Internationale Jugendbibliothek’in süreli yayını olan White Ravens kataloğuna seçildi. Topur’daki Dünya (2019, İletişim), Galiba Hışırdıyorum! (2020, İletişim) ve Küçücük (2024, Redhouse Kidz) yayımlanan diğer çocuk kitaplarıdır.
Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.